”Domeniul transportului feroviar din România a fost marcat în prima parte a acestui an de un subiect interesant din punct de vedere al modului de apariţie a problemelor care l-au generat, fiind în acelaşi timp relevant sub aspect economic, în special prin prisma viitoarei sale soluţionări, sperăm, din partea autorităţilor competente ale statului. În ultima vreme au apărut în mass-media numeroase articole legate de conflictul actual iscat între două dintre entităţile feroviare de stat din România, respectiv CNCF ‘CFR’ SA (Compania Naţională de Căi Ferate – administratorul român de infrastructură feroviară) şi SNTFM ‘CFR Marfă’ SA (Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă – operatorul naţional de transport de marfă pe calea ferată). Din păcate, problema este deosebit de complexă, având un istoric lung, chiar dacă la suprafaţă pare ca fiind simplă. (…) Ceva atât de complicat nu poate avea decât soluţii complexe, necesar a fi implementate doar în urma unor studii şi evaluări corecte”, a explicat pentru Agerpres Viorel Lucaci.
El a subliniat că în acest conflict se observă o implicare tot mai intensă a liderilor sindicali din domeniu, implicare ce s-a manifestat fie sub forma declarativă, prin iniţierea unor discuţii în social-media, fie prin organizarea în cadru oficial a unor întâlniri pe această temă împreună cu decizionalii din domeniul transporturilor.
„Faptul că structurile sindicale din calea ferată sunt preocupate şi angrenate, într-un final, în discuţii aprinse cu privire la problemele reale ale domeniului feroviar, este un lucru bun. Relevant însă, va fi rezultatul acestora şi gradul de contribuire la soluţionarea problemei, nu obligatoriu zgomotul de fond creat”, a precizat el.
Lucaci afirmă că CFR SA şi CFR Marfă au ajuns la un diferend pe o temă sensibilă – datoriile -, care sunt de aproape 190 de milioane de euro, sumă acumulată în principal din cauza neplăţii taxei de utilizare a infrastructurii (TUI).
„Dilema în faţa căreia se află SNTFM este şi mai complicată dacă o încadrăm în contextul exigenţelor pe care le implică apartenenţa ţării noastre la Uniunea Europeană. Se pare că dinspre Bruxelles, şi nu numai, vin presiuni ca SNTFM să scape de această datorie prin onorarea sa cât mai rapidă. Tot dinspre Bruxelles apar semnale conform cărora orice posibil demers de remediere sau chiar iniţiativă a statului român de a scoate operatorul naţional din impas (de exemplu: prin infuzie de capital, împrumuturi cu garanţie guvernamentală, ştergere sau eşalonare de datorii etc.) ar fi catalogată prompt ca fiind un ajutor de stat pentru o companie de stat, fapt ce ar afecta loialitatea concurenţei de pe piaţă. Un aspect legat de care România a oferit deja explicaţii Comisiei Europene”, spune Lucaci.
Cu alte cuvinte, conform instituţiilor europene, ar fi încălcate prevederile legate de principiile concurenţiale ale pieţei spre dezavantajul celorlalţi actori din această piaţă, fapt care ar putea fi pus în paralel şi cu viitoarea implementare a Pachetului IV Feroviar.
„Trebuie menţionat aici şi despre Directiva 2012/34/UE privind instituirea spaţiului feroviar unic european, care a fost transpusă în legislaţia naţională românească prin Legea nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spaţiul feroviar unic european, act normativ ale cărui prevederi sunt legate explicit de acest domeniu al pieţei şi al condiţiilor concurenţiale. O astfel de iniţiativă, de a salva această societate naţională, luată la nivel de stat, ar fi tratată ca atare de organismele Uniunii Europene prin contestări, sancţiuni, declanşarea de proceduri de infringement etc. Practic, SNTFM este blocată – cu riscul tot mai mare de a fi chiar strivită – între două ansambluri de interese foarte puternice, unul de sorginte comunitară, celălalt cu o valoare strategică tot mai mare în contextul geopolitic actual al României. Două centre care din păcate manifestă dinamici axate pe repere total diferite – cel puţin legat de relevanţa unor companii mari de stat”, susţine specialistul.
Primul centru, cel comunitar european, este format din instituţiile şi actorii care direct sau indirect sub egida unei ‘corectitudini a pieţei europene de transport feroviar’ solicită operatorului naţional din România plata datoriei respective, putând conduce în mod implicit chiar la falimentul acestuia, cu toate implicaţiile ce ar apărea de aici.
Al doilea centru este cel strategic, considerent valabil din punct de vedere economic şi al interesului naţional al României.
„În ansamblu, decizionalii se confruntă aici cu o situaţie sensibilă. Conform unor estimări emise din zona feroviară din România, onorarea acestei datorii ar însemna practic falimentul operatorului. Un faliment care ar genera un vid uriaş pe piaţă. Un asemenea scenariu ar fi benefic pentru un număr considerabil de actori concurenţi, mai mici sau mai mari, atât interni cât şi externi. Dispariţia unui concurent înseamnă întotdeauna o ascensiune pentru ceilalţi. Trebuie acordată o atenţie sporită acestui considerent, fără a neglija importanţa strategică a unui astfel de operator. Este simplu de acceptat faptul că, dacă nu ar fi existat cel ‘de-al doilea’ ansamblu de interese menţionat undeva anterior, SNTFM ar fi fost deja privatizată sau falimentată de ani buni”, explică Viorel Lucaci.
Potrivit acestuia, „nu trebuie să eliminăm din calcul orice scenariu benefic”.
„Există posibilitatea ca o soluţie optimă să fie elaborată la nivel de stat printr-un consens în zona decizională de securitate naţională, fiind implementată astfel încât SNTFM să nu dispară de pe piaţă. Relevanţa strategică a operatorului în context regional nu trebuie neglijată. Conform datelor publice recente, acesta deţine un parc numeros de vehicule feroviare, format din circa 30.000 de vagoane şi peste 900 de locomotive din care aproximativ 400 se află în exploatare, restul fiind în conservare”, spune el.
În acest context, specialistul precizează că au existat şi există probleme similare şi în alte state europene. Astfel, dacă în ultimii 10 – 15 ani, unele state membre ale Uniunii Europene s-au confruntat cu probleme similare înregistrate la operatorii naţionali de transport feroviar sau la administratorii de infrastructură, în acele cazuri interesul strategic naţional a primat în cercurile decizionale. Astfel, au fost găsite şi aplicate în scurt timp soluţii eficiente salvatoare, fără ca acele state membre să fie afectate de sancţiuni comunitare şi fără a fi lichidate respectivele companii.
Un prim exemplu este cel al Franţei, un stat care gestionează un sistem de transport feroviar puternic dezvoltat, susţinut la nivel politic, dar care de asemenea a acumulat datorii uriaşe în ultimii ani. În urmă cu aproape două luni, la nivel ministerial au fost demarate discuţii legate de posibilitatea ştergerii a 35 de miliarde de euro din datoria actuală a SNCF. Pe lângă dimensiunile economice şi sociale create de efectele indirecte prin ‘deblocarea’ căilor ferate franceze, principalul scop al acestui demers este acela de a pune capăt numeroaselor greve organizate de sindicatele din domeniul feroviar în ultimele luni, ca reacţie la iniţiativele de reformă ale preşedintelui Emmanuel Macron, greve ce au potenţialul real de a paraliza atât transporturile, cât şi economia din Franţa.
„În acest context, Guvernul de la Paris a anunţat în primăvara acestui an că ia în calcul ştergerea a 35 din totalul de 47 de miliarde de euro cât reprezintă la momentul de faţă datoria la stat a căilor ferate franceze. Condiţiile impuse de această posibilă amnistie fiscală sunt formate dintr-un pachet de măsuri în urma cărora SNTFC ar urma să dobândească o eficienţă mai mare la capitolul costurilor operaţionale. Pe parcursul acestei veri urmează a fi luată decizia finală cu privire la măsurile fiscale propuse. O primă tranşă în valoare de 25 de miliarde de euro ar urma să fie ştearsă în 2020, iar restul de 10 miliarde ar putea fi şterse în 2022”, spune Lucaci.
De asemenea, ca urmare a situaţiei economice în care ajunsese TRAINOSE – operatorul elen istoric de transport feroviar de călători şi de marfă, deţinut în proporţie de 100% de stat, Guvernul de la Atena i-a acordat un ajutor de stat semnificativ, precizează specialistul.
Ca oricare alt dispozitiv, un laptop nou trebuie să funcționeze perfect și în parametrii stabiliți de producător. În timpul utilizării constante, laptopul poate suferi uzură și poate dezvolta probleme care îi pot afecta performanța. În primele 24 de luni, cât este în garanție, problemele pot fi rezolvate de producător sau de către un service autorizat. Cu toate acestea, odată ce garanția expiră, va trebui să faci față defecțiunilor pe cont propriu.
Atunci când observi că laptopul tău întâmpină dificultăți sau prezintă probleme, cea mai bună opțiune este să te adresezi unui service laptop Constanta autorizat. Există numeroase motive pentru care ar trebui să alegi această variantă, iar în continuare îți vom prezenta principalele motive pentru care este important să beneficiezi de serviciile profesionale de întreținere și reparații laptopuri.
Unul dintre argumentele cheie pentru care ar trebui să te adresezi unui service laptop autorizat este capacitatea lor de a identifica rapid și precis defecțiunile. Identificarea corectă și rapidă a problemei este esențială pentru a rezolva problema într-un timp cât mai scurt și în mod eficient. Datorită experienței și echipamentelor profesionale utilizate de companiile specializate în servicii de mentenanță și reparații laptopuri, orice defecțiune poate fi diagnosticată în maxim 24 de ore.
Pe lângă diagnosticarea rapidă și corectă a problemelor, un alt avantaj al colaborării cu un service laptop autorizat este viteza de intervenție. Fie că este necesară înlocuirea unei componente, curățarea laptopului de praf sau rezolvarea problemelor de software, un service autorizat va repara laptopul într-un interval de timp cuprins între 24 și 48 de ore.
Deși internetul este plin de informații despre posibilele probleme cu laptopurile, este important să ții cont că un diagnostic corect și o reparare eficientă necesită experiența specialiștilor. Când alegi un service laptop autorizat, poți fi sigur că vei beneficia de servicii prestate de personal calificat. Acest lucru înseamnă că indiferent dacă ai nevoie de mentenanță sau reparații, laptopul tău va funcționa la parametrii optimi sub îndrumarea profesioniștilor.
Un alt avantaj al serviciilor profesionale pentru întreținere și reparații laptopuri este garanția oferită. Garanția acoperă atât componentele înlocuite, cât și munca echipei de service. Perioada de garanție pentru piesele înlocuite variază în funcție de producător și de tipul componentelor și poate fi între 3 și 12 luni.
Dacă aceste argumente te-au convins să renunți la căutarea soluțiilor online pentru problemele laptopului tău și să alegi serviciile profesionale, poți apela la un service laptop de încredere, precum SmeuGSM din Constanța. Această companie oferă personal calificat și cu experiență pentru a repara laptopul tău în cel mai scurt timp posibil. Pentru mai multe informații despre serviciile oferite de SmeuGSM, te invităm să vizitezi www.smeugsm.ro.”
Fiecare curs de bucatar durează aproximativ 4 luni, iar modulul de produse sous-vide este un curs împărțit în teorie, demonstrații și exerciții
București, 19 septembrie 2023 – Macromex, unul dintre jucătorii principali din industria alimentară românească, integrează în Horeca Culinary School un curs specializat pe preparatele sous-vide, care va pregăti, până la finele acestui an, 100 de specialiști gata de a fi integrați direct în piața muncii.
„În general, 30% dintre cursanți intră direct în piața muncii după absolvire, sau chiar până în absolvire, ca urmare a practicii desfășurate în diferite restaurante partenere din București și împrejurimi. Estimăm că alți 30% se integrează pe parcurs, majoritatea cursanților noștri fiind deja angajați în alte domenii, când se înscriu la curs. Ceilalți, fie se integrează gradual, fie își deschid propriul business în domeniul Horeca”, declară Liviu Trașcă, Business Development Director, Macromex.
În medie, grupele au până la 20 de cursanți, ce urmează pregătirea timp de aproximativ 4 luni. Modulul de produse congelate și sous-vide este un curs împărțit în teorie, demonstrații și exerciții.
Macromex acordă proiectului susținere financiară și prin produse, informații și suport de curs, alături de informații relevante de la specialiștii proprii. Horeca Culinary School pune la dispoziție un laborator dotat cu echipamente de top, aliniate standardelor mondiale, în cadrul singurei școli din România acreditata World Chefs.
În 2022, Macromex a lansat platforma digitală horeca.macromex.ro, ce regrupează toate soluțiile eficiente și este un produs complex, menit să sprijine afacerile HoReCa. Platforma aduce un ajutor real pentru business și pentru sustenabilitate, rețetele la cheie și sfaturile despre eficiența operațională.
În plus, Bocado este o altă inițiativă a companiei, o platforma de comenzi online B2B dedicată clienților HoReCa ce reduce timpul de comandă și optimizează gestiunea fluxului de aprovizionare.
Macromex este liderul industriei de produse alimentare, pe segmentul de produse congelate, cu un portofoliu extins de branduri precum Edenia, Corso, La Strada, Azuris şi branduri partenere: Philadelphia, La Lorraine, Farm Frites Dr. Oetker (Inedit, Paula), Mars, Haagen Dasz. Viziunea companiei este de a crea în România o industrie Horeca matură, condusă de inspirație, eficiență si profitabilitate. Astfel, Macromex își asumă misiunea de a furniza soluții pentru fiecare tip de business prin consiliere, portofoliul de produse și tehnologie. Mai multe informații sunt disponibile pe horeca.macromex.ro.
„Zis-a Domnul: Oricine voieşte să vină după Mine, să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi să-Mi urmeze Mie. Căci cine va voi să-şi scape viaţa, o va pierde, iar cine îşi va pierde viaţa sa pentru Mine şi pentru Evanghelie, acela o va mântui.
Căci ce-i foloseşte omului să câştige lumea întreagă dacă-şi pierde sufletul? Sau ce ar putea să dea omul în schimb pentru sufletul său? Căci de cel ce se va ruşina de Mine şi de cuvintele Mele, în neamul acesta desfrânat şi păcătos, şi Fiul Omului Se va ruşina de el când va veni întru slava Tatălui Său, cu sfinţii îngeri. Şi le zicea lor: Adevărat grăiesc vouă că sunt unii dintre cei ce stau aici care nu vor gusta moartea, până ce nu vor vedea Împărăţia lui Dumnezeu venind întru putere.”(Marcu 8, 34-38; 9, 1)
Duminica aceasta se numeşte după Înălţarea Sfintei Cruci. În fond, Biserica Ortodoxă și de asemenea întreaga Ortodoxie din lume respiră Tainele Împărăţiei, numai după Sfânta Cruce, după ce Aceasta s-a umplut de Lumină, asemeni unui Rai redobândit.
Iisus Hristos este Cel care a dăruit și continuă să ne ofere din viaţa Sa viaţă Crucii. În chip jertfelnic și minunat, O aduce în conştiinţa noastră ca pe o fiinţă vie. De aici şi cântarea ce i-o adresăm, şi rugăciunea şi răspunsul ce-l primim. „Bucură-te Sfântă Cruce, păzitoare a creștinilor!“este asemenea unei rugăciuni, a unei parole care schimbă în noi garda sufletului, legând inima noastră de Înviere.
Dar, suntem noi pregătiţi să purtăm Crucea?
Să ne aducem aminte atunci când ucenicul cel de taină, Nicodim, caută lămuriri asupra tainelor prezenţei lui Dumnezeu în lume, Mântuitorul, care folosise deja exemple din viaţa pământească pentru a limpezi înălţimile cereşti, pune întrebarea fundamentală fiecărei vocaţii: „cum veţi crede când vă voi spune despre lucrurile cereşti?” (Ev. Ioan 3:12).
De ani de zile asistăm, uneori neputincioși , alteori revoltați, dar niciodată indiferenți la atacurile asupra Crucii ca semn de închinare. Cei care îmbrăţişează Scriptura pe post de dumnezeu împăiat, bun doar să le servească intereselor şi vorbirilor lor despre Dumnezeu, nu cu Dumnezeu, par că sunt orbiţi tocmai de duşmanul Crucii, de către Satana…
Evanghelia din Duminica dinaintea Înălţării Sfintei Cruci a făcut trimitere de un moment greu al neamului lui Israel. Mai precis atunci când evreii au fost salvaţi privind spre un şarpe de aramă ridicat în mijlocul lor, la vreme de pustiire veninoasă (Numeri 21).
În deplină consonanță cu acea amintire a minunii lui Dumnezeu, Hristos Dumnezeu spune: „Şi, după cum Moise a înălţat şarpele în pustiu, la fel trebuie să fie înălţat Fiul Omului, ca oricine crede în El să aibă viaţa veşnică“ (Ioan 3, 14-15).
Oare să fie Hristos idolatru şi închinător la chip cioplit, sau oare, insistând pe simbol, uităm de realismul intervenţiei lui Dumnezeu în planul vieţii poporului lui Israel? Nicidecum, deoarece creștinii ortodocși nu interpretează aiuritor Sfânta Evanghelie precum cultele protestante și neo- protestante!
Dumnezeu nu a vindecat simbolic pe cei atinşi de muşcătura morţii. Fiul Omului, S-a Înălţat pe muchia de blestem a Crucii, pe noi ne-a izbăvit din moarte, real şi veşnic. De aici prima provocare a Crucii în viaţa creştinului: să vadă Crucea vie şi dătătoare de Viaţă.
Vrednicul de pomenire Părintele Arsenie Boca spunea că „cine face semnul Crucii trebuie să fie pregătit să poarte Crucea“. Crucea este provocarea cea mai mare a vocaţiei noastre umane, ne aduce dinaintea ochilor mereu Învierea Domnului, început învierii noastre. Acelaşi vrednic de pomenire Părinte Arsenie consemna Lecţia Mântuitorului pe Cruce: „Oamenii veacului acestuia vă vor face şi vouă ce Mi-au făcut Mie. De M-au prigonit pe Mine, şi pe voi vă vor prigoni. Dacă pe Mine M-au denunţat Stăpânirii veacului acestuia, şi pe voi vor pune mâna şi vă vor da în judecăţi şi vă vor duce înaintea regilor şi stăpânitorilor lor şi vă vor arunca în temniţe pentru vinovăţia numelui Meu! Deci păziţi-vă de oameni“!De ce atâta prigoană? Fiindcă creştinii au ieşit din complicitatea cu păcatul. Şi-au schimbat cetăţenia. Ei s-au declarat cetăţenii Împăratului Cerurilor“ (vol. Icoane pentru suflet, 2014, p. 14).
****
“Cuvântul Crucii, pentru cei pieritori, nebunie este. Iar nouă celor ce ne mântuim, puterea lui Dumnezeu este” (I Corinteni 1, 18)
Mântuitorul Iisus Hristos ne atrage atenția că nu-L putem urma fără lepădarea de sine și purtarea crucii. Sunt momente în viață când realmente simțim ca fiind foarte grea crucea pe care suntem datori să o ducem. Prin cruce înțelegem astfel suferințele, greutățile, bolile, singurătatea
Dar sa nu deznadajduim. Sa cerem ajutorul lui Dumnezeu si vom simti cum greutatea crucii va fi mai usor de purtat, pentru că nu vom mai fi singuri în purtarea ei, ci împreună cu Hristos.
Trebuie să ne reamintim faptul că, chiar Mântuitorul a fost doborât de greutatea crucii, atunci când Se îndrepta spre locul răstignirii Sale. Iar Simon din Cirene, L-a ajutat sa-Și poarte crucea.
Crucea este legată nu doar de moarte, ci și de înviere.Nu doar de răstignire, ci slși de biruirea morții. Din acest motiv, nu trebuie deloc să renunțăm în a o purta, pentru că ea nu este doar jertfă și osteneală, ci și leac și biruire a tot ce este păcătos în noi.
Dacă suntem cu adevărat creștini, atunci trebuie să împlinim ceea ce Iisus Hristos ne cere: „Cine vrea să vină după Mine, să se lepede pe sine, să-și ia crucea sa și să-Mi urmeze Mie!”.
În aceste condiții, nu este cu putință să devenim ucenici ai lui Hristos Cel răstignit pe cruce, dacă refuzăm să ducem o viață fără Sfânta Cruce.
Să luăm exemplu de la Mântuitorul Iisus Hristos, Cel care a fost trădat, lovit și răstignit, dar El nu a ocolit umilirea, batjocura și moartea. Nici noi, nu trebuie să ne ferim de cruce. Din moment ce putem ieși biruitori, prin puterea Celui ce a biruit moartea, suntem cumva îndreptați să devenim urmași ai Lui Hristos, încă de aici, din această existență pământească.
Așadar, mesajul Evangheliei acestei Duminici de după Înălțarea Sfintei Cruci se poate înțelege într-o cheie directă, care nu lasă vreun semn în a o interpreta, din moment ce nu suntem singuri să purtăm fiecare propria sa cruce, ci suntem ajutați de către El.
***
Pentru a susține jurnalismul independent, aveți link ul de donații mai jos:
Această prezentare sintetizată a fost realizată după scrierile, vechile cazanii și cuvinte de folos creștin – ortodoxe acceptate, iar rolul redactorului platformei BPNews Daniel Mihai este acela de a aduce la lumină și conștiința publicului larg învățăturile ortodoxe