Connect with us

Eveniment

Legea care schimbă radical regulile traiului la bloc | IasiAZI.ro

Published

on

Legea asociaţiilor de proprietari, iniţiată de Guvern şi promulgată la sfârşitul lunii trecute de preşedintele Klaus Iohannis, permite asociaţiilor de proprietari să pună penalităţi pe sumele restante la întreţinere, însă acestea nu trebuie să depăşească 0,2% pentru fiecare zi de întârziere. Penalităţile curg abia după o lună de la termenul scadent pentru plată şi nu pot depăşi suma la care s-au aplicat.

„Administratorul este obligat să notifice, în scris, proprietarul care are plăţi restante la cheltuielile comune ale imobilului, asupra datoriilor, şi să înştiinţeze preşedintele şi comitetul executiv al asociaţiei de proprietari despre restanţe“, se precizează în lege.

Dacă datoriile nu se achită în cel mult 60 de zile de la termenul scadent, preşedintele asociaţiei de proprietari poate acţiona în instanţă proprietarul. Totodată, asociaţia de proprietari poate pune ipotecă legală asupra apartamentelor şi un privilegiu asupra tuturor lucrurilor din apartament, pentru suma datorată la întreţinere.

Ipoteca imobiliară se înscrie în cartea funciară la cererea preşedintelui asociaţiei de proprietari, pe baza extraselor de pe ultima listă lunară de plată a cotelor de contribuţie din care rezultă suma datorată, numai după ce trec două luni de la scadenţă. Trebuie remarcat faptul că operaţiunile de instituire a ipotecii şi a privilegiului mobiliar sunt scutite de tarif sau taxă de timbru.

„Ipoteca imobiliară legală se radiază la cererea preşedintelui asociaţiei de proprietari sau a proprietarului, pe baza chitanţei ori a altui înscris prin care asociaţia confirmă plata sumei datorate“, se arată în lege.

Preşedintele asociaţiei de proprietari are obligaţia radierii ipotecii imobiliare, legale, în termen de cel mult zece zile de la data la care suma datorată a fost plătită de către proprietar.

Cazuri sociale

În cazul în care se ajunge la executare silită pentru recuperarea datoriilor, primăriile au drept de preempţiune la preţ egal asupra locuinţelor. „Aceste locuinţe vor fi folosite ulterior numai ca locuinţe sociale, proprietarii executaţi silit având prioritate la repartizarea acestora, numai dacă îndeplinesc condiţiile de acces la locuinţele sociale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare“, mai scrie în lege.

 

În cazul ansamblurilor rezidenţiale finalizate până acum, proprietarii sau dezvoltatorii cartierului rezidenţial au obligaţia să predea primăriilor, cu titlu gratuit şi în termen de trei luni, reţelele comune şi terenul aferent până la branşamentele imobilelor, în vederea preluării în administrare şi exploatare a acestor reţele de către furnizorul care asigură aceste servicii în localitatea respectivă.

Cont bancar

Administratorii de bloc nu vor mai avea voie de luna viitoare să facă plăţi cu numerar, decât pentru cheltuieli neprevăzute de sub 1.000 de lei/lună, în rest, toţi banii asociaţiei trebuie rulaţi prin bancă, se arată în noua lege a asociaţiilor de proprietari.

Administratorul este obligat să folosească pentru plăţile curente şi pentru încasări contul curent al asociaţiei, la care au acces pentru informare toţi proprietarii din bloc, potrivit noii legi. Actul normativ mai prevede că în acest cont sunt vărsate, în termen de 24 de ore de la primirea acestora, toate sumele sau valorile primite în numele sau în contul asociaţiei. Obligaţia intră în vigoare la sfârşitul lunii septembrie.

Contul bancar poate fi folosit şi pentru plata cotelor lunare de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de către proprietari. Cu acordul asociaţiei de proprietari şi doar pentru plata cheltuielilor neprevăzute, administratorul poate păstra în casierie numerar, în limita unui plafon lunar de 1.000 lei.

Acelaşi cont bancar va fi utilizat şi pentru vărsarea fondului de reparaţii pe care proprietarii sunt obligaţi să îl aprobe anual. Aceşti bani vor fi folosiţi doar pentru consolidarea blocului, reabilitarea termică, creşterea calităţii ambiental-arhitecturale a construcţiilor, precum şi pentru repararea şi îmbunătăţirea proprietăţii comune. Tot asociaţia de proprietari are obligaţia stabilirii cotei de participare a fiecărui proprietar la constituirea fondului de rulment. Banii din acest fond se folosesc pentru acoperirea cheltuielilor curente ale blocului. Suma pe care fiecare proprietar trebuie să o achite la fondul de rulment se stabileşte prin echivalarea cu suma care a fost necesară pentru acoperirea cheltuielilor lunare ale asociaţiei în anul anterior, la nivelul lunii cu cheltuielile cele mai mari, majorate cu rata inflaţiei. Ca şi până acum, banii din fonul de rulment se restituie în momentul în care proprietarul vinde locuinţa.

 

Datele de identificare ale contului bancar, pe care fiecare asociaţie de proprietari este obligată să îl aibă, vor fi afişate la avizier, odată cu lista de plată a cheltuielilor, astfel încât proprietarii să poată plăti întreţinerea chiar şi online. Este obligatorie afişarea numelui titularului contului, banca la care este deschis, sucursala şi codul IBAN.

Atestat de administrator

Ministerul Educaţiei Naţionale şi Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, în colaborare cu asociaţiile profesionale şi de reprezentare ale asociaţiilor de proprietari, au la dispoziţie următoarele trei luni pentru a propune actualizarea standardului ocupaţional privind ocupaţia de administrator de condominii.

Tot peste trei luni, ministrul dezvoltării este obligat să emită un ordin privind aprobarea conţinutului-cadru al statutului şi al regulamentului de condominiu.

Administratorii de bloc care vor să îşi păstreze funcţiile au la dispoziţie 12 luni pentru a obţine un certificat de calificare profesională fără de care nu mai pot primi atestatul eliberat de primării, se arată în noua lege.

Până la apariţia acestei legi, administratorii de bloc nu erau obligaţi să îşi dovedească aptitudinile, ci obţineau atestatul de la primar şi fără un certificat de calificare.

Acum se solicită acest certificat de calificare profesională, act care dovedeşte calificarea persoanelor fizice pentru îndeplinirea ocupaţiei de administrator de condominii, în conformitate cu legislaţia privind învăţământul superior sau privind formarea profesională a adulţilor.

 

Atestatul administratorului, care trebuie afişat la avizierul blocului, poate fi suspendat sau retras, ca urmare a unei hotărâri judecătoreşti definitive, dacă se demonstrează un prejudiciu cauzat de administrator. Documentul este valabil patru ani şi poate fi reînnoit, potrivit noii legi. Actul normativ specifică şi faptul că nu pot fi alese sau numite în funcţie de conducere, administrare sau control persoanele care au suferit condamnări definitive pentru infracţiuni de natură economico-financiară.

Mai mult, administratorii sunt obligaţi să încheie, pe cheltuială proprie, poliţe de asigurare de răspundere civilă profesională, la solicitarea asociaţiilor de proprietari. Dacă nu obţin acest document riscă o amendă cuprinsă între 500 şi 3.000 de lei. Acest tip de asigurare acoperă răspunderea pe care administratorul şi-a asumat-o contractual faţă de proprietari pentru prejudiciile cauzate acestora, ca urmare a unor fapte săvârşite din erori, omisiuni sau greşeli proprii comise fără intenţie în timpul şi/sau în legătură directă cu desfăşurarea activităţii profesionale.

Noul act normativ mai prevede că, în cazul blocurilor cu maximum zece apartamente, preşedintele asociaţiei de proprietari poate fi şi administrator, însă trebuie neapărat să existe funcţia de cenzor.

Interensant este faptul că legea permite preşedintelui asociaţiei de proprietari să poată delega, pentru cel mult 90 de zile pe an, atribuţiile sale unui membru al comitetului executiv, fără a fi exonerat de răspundere juridică. Asta presupune ca preşedintele să aibă o încredere deplină în acţiunile celui care îl înlocuieşte, pentru că răspunde în justiţie pentru orice greşeală a acestuia.  

Putere chiriaşilor

O altă noutate adusă de această lege este posibilitatea înfiinţării de asociaţii de chiriaşi. Astfel de grupuri se pot constitui în baza legii asociaţiilor şi fundaţiilor şi au ca scop reprezentarea interesului chiriaşilor.

Mai mult, proprietarii blocurilor destinate în întregime închirierii, cum ar fi, spre exemplu complexul Stejarii din Bucureşti, al omului de afaceri Ion Ţiriac, sau complexul West Gate Studios din cartierul Militari, al antreprenorului Liviu Tudor, pot încredinţa asociaţiilor de chiriaşi administrarea părţilor comune ale blocului, pe baza unui contract de dare în administrare.

 

Evident, asociaţiile de chiriaşi nu pot schimba compartimentarea interioară a apartamentelor, nu pot vinde sau închiria bunurile sau spaţiile comune fără acordul scris al proprietarului.

Tot cu titlu de noutate este şi obligaţia redactării unui regulament al blocului. Practic, proprietarii trebuie să adopte un document scris cu privire la regulile şi condiţiile de folosinţă a părţilor comune. Acest regulament se realizează la iniţiativa preşedintelui asociaţiei de proprietari sau de către comitetul executiv al acesteia şi este adus la cunoştinţa tuturor locatarilor în termen de şapte zile de la adoptare. De menţionat că, deşi are caracter obligatoriu, lipsa acestui regulament nu atrage după sine nicio sancţiune.

Reabilitare uniformă

În privinţa lucrărilor de reabilitare termică a blocurilor, legea specifică faptul că orice modificare asupra faţadei se face numai în mod unitar pe întreg blocul, indiferent de numărul asociaţiilor de proprietari constituite pe scări sau tronsoane. Blocurile cu mai multe scări legate structural pot fi reabilitate termic doar în mod unitar pe întregul bloc. În acest fel, ar trebui eliminate situaţiile în care proprietarii îşi placau faţada blocului cu termosistem doar în jurul apartamentului lor.

Mai mult, înainte de a schimba aspectul faţadei, preşedintele asociaţiei de proprietari trebuie să solicite, în scris, primăriei restricţiile referitoare la culoare, aspect şi materiale ce pot fi utilizare pentru creşterea calităţii arhitectural-ambientale a clădirii. De asemenea, proprietarii de construcţii încadrate în clasele de risc seismic sau afectate de cutremure sunt obligate să ia măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor.

Principalele modificări legislative

  • Apartamentul poate fi ipotecat pentru întârzierea plăţii la întreţinere
  • Proprietarii pot fi executaţi silit pentru neplata datoriilor
  • Asociaţiile de proprietari trebuie să aibă un singur cont bancar
  • Asociaţiile de proprietari trebuie să facă un regulament al blocului
  • Administratorii nu pot ţine în casă mai mult de 1.000 lei/lună
  • Administratorii sunt obligaţi să obţină un certificat de calificare profesională
  • Administratorii trebuie să aibă o poliţă de asigurare de răspundere civilă profesională
  • Chiriaşii se pot constitui în asociaţii care să le reprezinte interesele

(Articol publicat în ediţia revistei Capital de luni, 27 august 2018. Publicaţia este disponibilă la centrele de difuzare a presei din întreaga ţară.)

IasiAZI.ro

Facebook Comments
Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Eveniment

Anunt de finalizare a implementarii proiectului societatii SC INTERNATIONAL PAPER BUSINESS SRL

Published

on

By

comunicat de presa

 

18.01.2022

Anunț de finalizare a implementării proiectului societății  SC INTERNATIONAL PAPER BUSINESS SRL

SC INTERNATIONAL PAPER BUSINESS SRL anunță finalizarea proiectului cu nr RUE 10126 înscris în cadrul Măsurii ”Granturi pentru capital de lucru”, instituită prin OUG nr 130/2020.

Proiectul s-a derulat începând cu data semnării contractului de finanțare cu Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri/ AIMMAIPE, respectiv 02.08.2021.

Obiectivul proiectului îl reprezintă sprijinirea SC INTERNATIONAL PAPER BUSINESS SRL

Proiectul are printre principalele rezultate, următoarele:

-menținerea activității pe o perioada de minimum 6 luni,

-menținerea numărului locurilor de munca față de data depunerii cererii, pe o perioadă de minimum 6 luni de la data acordării granturilor.

Valoarea proiectului este de 834813.75 lei (valoarea totala) din care: 725925 lei grant si 108888.75 lei cofinanțare.

Proiect cofinanţat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operaţional Competitivitate 2014-2020

SC INTERNATIONAL PAPER BUSINESS SRL

Persoană de contact:

Bodea Nicoleta-Ines

ipbpolus@yahoo.com

Facebook Comments
Continue Reading

Eveniment

Plexiglas – cum îți va ușura munca de zi cu zi?

Published

on

By

O poziție organizată corespunzător la locul de muncă, este una dintre bazele muncii eficiente. Această regulă se aplică practic oricărei activități, inclusiv lucrului la birou. Indiferent dacă lucrezi sau studiezi la birou, organizarea potrivită va optimiza cu siguranță acest proces. Cum să aranjezi cel mai bine un birou și cum poți folosi un material precum plexiglasul.

Cum să organizezi un birou pentru muncă și studiu?

Există câteva principii de bază ale organizării de birou care te vor ajuta în munca de zi cu zi:

  • Iluminare – este optim să așezi biroul lângă fereastră și lampa de birou pe partea stângă. Acestea sunt reguli generale, dar nivelul intensității luminii generate de lampă este, de asemenea, foarte important. Lumina prea puternică te va face să obosești repede, în timp ce lumina prea slabă poate cauza probleme de vedere.
  • Bineînțeles, dimensiunile biroului trebuie să fie ajustate la vârsta și înălțimea utilizatorului. Un adult pentru a lucre confortabil va avea nevoie de o masă de cel puțin 130 cm lățime și 85 cm adâncime. Înălțimea standard a biroului este de 70-75 cm. Oamenii înalți pot alege un birou de 80-85 cm.
  • Un scaun confortabil – fotoliile de birou cu reglare pe înălțime, spătar și cotiere sunt cele mai bune. O astfel de piesă de mobilier permite ajustarea optimă la preferințele tale.
  • Înainte de a începe lucrul, asigură-te că tot ce ai nevoie este pe birou. Un perete despărțitor pentru un birou din plexiglas poate fi de mare ajutor. Plexiglasul incolor va fi cel mai bun în acest sens. Poți pune pe placa de plexiglas diferite tipuri de foi de copiere, tabele, liste etc. Datorită acestui fapt, vei avea acces ușor la ele, fără a aglomera biroul.

Sticlă acrilică pentru birou – avantaje și dezavantaje

Plexiglasul pentru birou este o soluție practică care are destul de multe avantaje.

  • Dacă este așezat deasupra blatului de birou, îl va proteja împotriva deteriorărilor mecanice, decolorării, loviturilor etc. Plexiglasul este de 10 ori mai rezistent la impacturi decât sticla și, în același timp, este un material mult mai ușor. O astfel de protecție a blatului este deosebit de importantă pentru utilizatorii de birou mai tineri.
  • Bună organizare a muncii – Într-un dulap plexiglas transparent, poți plasa materialele de care ai nevoie la locul de muncă sau la studiu. Datorită transparenței ridicate a plexiglasului, acestea vor fi clar vizibile.
  • Rezistență la UV – Datorită rezistenței ridicate la radiații ultraviolete, blatul biroului din plexiglas transparent nu se va îngălbeni și nu își va pierde din transparență.

Pereți despărțitori de birou – cum se face?

Pentru a realiza pereți despărțitori de birou, se pot utiliza multe tipuri de materiale, însă, cel mai bun material este sticla acrilică sau plexiglasul. Sticla acrilică va funcționa excelent în acest scop. Este un material care este și mai puternic și mai rezistent la fisuri decât o placă acrilică. În același timp, greutatea este redusă la jumătate din greutatea sticlei.

Utilizarea plexiglasului în publicitate

Plexiglasul este un material perfect pentru producerea de elemente publicitare. Datorită utilizării polimetilmetacrilatului, sunt create elemente publicitare precum plăci iluminate, semne publicitare, litere iluminate, cutii de lumină, elemente decorative, rame și gadgeturi publicitare. Plexi este un material care poate fi ușor colorat, datorită căruia atractivitatea sa în industria de marketing crește. Materialul este, de asemenea, extrem de rezistent la condiții meteorologice extreme (temperatură, umiditate), datorită cărora expunerea elementelor publicitare în exterior garantează durabilitatea.

Plexiglasul este un material foarte atractiv care poate fi folosit în diferite moduri în publicitate. Plexiglasul de tip Fluo disponibil pe piață are margini iluminate, ceea ce este ideal pentru pregătirea semnelor și a literelor. Materialele publicitare pot lua orice formă și dimensiune. Tăierea plăcii este ușoară. Plasticitatea materialului și lipsa restricțiilor în alegerea culorii fac din plexiglas un adevărat aur pentru publicitate.

Facebook Comments
Continue Reading

Eveniment

Ministrul Culturii, Lucian Romașcanu, s-a infectat cu noua tulpină de coronavirus

Published

on

By

Ministrul Culturii, Lucian Romaşcanu, a anunțat joi, 13 ianuarie, că a fost confirmat cu COVID-19. Ministrul este vaccinat cu două doze de vaccin anti-COVID 19 și spune că a aflat că este infectat după ce s-a întors din concediul de sărbători.

Demnitarul a explicat joi, într- o postare pe Facebook, că are o formă ușoară de boală, este acasă și se simte bine.

„După revenirea dintr-un scurt concediu, în vederea reluării activităților curente am făcut un test RT-PCR care s-a dovedit a fi… pozitiv.

 Sigur că m-am izolat imediat urmând un regim de tele-muncă până luni, când expiră carantina legală.

Am mai avut un episod de Covid19 în noiembrie 2020, sunt vaccinat cu două doze, m-am protejat rezonabil, totuși Omicron se descurcă mai bine…

Simptomele sunt minime, analizele OK, abia aștept întoarcerea între colegi.

 Ceea ce regret nespus este că am ratat una dintre cele mai frumoase, dacă nu cea mai frumoasă săptămână din anul unui ministru, săptămâna ce cuprinde Ziua Culturii Naționale.

Am lipsit de la decorarea cu Ordinul Steaua României de la Cotroceni a marelui Gheorghe Zamfir și a legendarului actor Constantin Codrescu, printre alții, la propunerea Ministerului Culturii.

Am ratat un superb concert al Orchestrei Metropolitane București sub bagheta lui Daniel Jinga, cu Paula Seling, la Buzău.

 Am ratat întâlniri deosebite cu omologul meu Sergiu Prodan de la Chișinau (ciudat, o singură cultură, doi miniștri…), cu membri ai Academiei Române, și, cel mai trist, am ratat prezența la superbul spectacol ce va avea loc sâmbătă, pe 15 ianuarie, la Teatrul Național, dedicat Zilei Culturii Naționale.

La TNB va concerta orchestra Operei Naționale sub bagheta lui Tiberiu Soare împreună cu artiști ai Operei, vor recita actori de calibru români și moldoveni, va fi minunat! Vă invit să urmăriți pe TVR sau la Radio Romania Cultural evenimentul.

În rest, să avem sănătate și să ne revedem curând!”, a anunţat Lucian Romaşcanu pe pagina sa de Facebook. (Cerasela N.).

Facebook Comments
Continue Reading

Parteneri

Ultimile stiri locale

Eveniment14 ore ago

Anunt de finalizare a implementarii proiectului societatii SC INTERNATIONAL PAPER BUSINESS SRL

  18.01.2022 Anunț de finalizare a implementării proiectului societății  SC INTERNATIONAL PAPER BUSINESS SRL SC INTERNATIONAL PAPER BUSINESS SRL anunță...

Evenimento zi ago

Plexiglas – cum îți va ușura munca de zi cu zi?

O poziție organizată corespunzător la locul de muncă, este una dintre bazele muncii eficiente. Această regulă se aplică practic oricărei activități,...

Afacerio zi ago

Plexiglas pentru perete pentru casă și local

Cum să reîmprospătezi rapid interiorul Sticla acrilică, sau așa-numitul plexiglas, este un material cu multe avantaje. Datorită faptului că este netoxic,...

Afacerio zi ago

Plexiglas – cum îți va ușura munca de zi cu zi?

O poziție organizată corespunzător la locul de muncă, este una dintre bazele muncii eficiente. Această regulă se aplică practic oricărei activități,...

Afacerio zi ago

Ce abilități ai nevoie pentru a fi bucătar?

Ce abilități ai nevoie pentru a fi bucătar? Alegerea de a începe o carieră ca bucătar este ceva ce oricine...

Eveniment3 zile ago

Ministrul Culturii, Lucian Romașcanu, s-a infectat cu noua tulpină de coronavirus

Ministrul Culturii, Lucian Romaşcanu, a anunțat joi, 13 ianuarie, că a fost confirmat cu COVID-19. Ministrul este vaccinat cu două...

Eveniment3 zile ago

Care este importanța unei uniforme de bucătar în ospitalitate?

Multe locuri de muncă aleg să adopte o uniformă de personal, inclusiv retail, asistență medicală și medii de producție. Chiar...

Cultură3 zile ago

Care este importanța unei uniforme de bucătar în ospitalitate?

Multe locuri de muncă aleg să adopte o uniformă de personal, inclusiv retail, asistență medicală și medii de producție. Chiar...

Afaceri4 zile ago

Ce poartă bucătarul șef în husa sa de tip roll ?

Ce poartă bucătarul șef în husa sa de tip roll ? Având un set de cuțite pe care le cunoașteți...

Eveniment5 zile ago

Izolarea termică a ferestrelor – o modalitate de a reduce facturile

În multe cazuri, izolarea întregii clădiri este fie imposibilă, fie foarte costisitoare. Dacă ai un apartament într-un bloc, de obicei nu...

Afaceri5 zile ago

Izolarea termică a ferestrelor – o modalitate de a reduce facturile

În multe cazuri, izolarea întregii clădiri este fie imposibilă, fie foarte costisitoare. Dacă ai un apartament într-un bloc, de obicei nu...

Administrație locală5 zile ago

Evoluția șorțurilor de-a lungul istoriei

Evoluția șorțurilor de-a lungul istoriei Obiceiul de a purta un șorț a fost împrumutat de la est și de la...

implanturi dentare implanturi dentare
Uncategorized6 zile ago

Zambetul tau merita tot ce-i mai bun! Alege implanturile dentare de ultima ora

Nimic nu este mai important decat sanatatea. Iar sanatatea orala intra si ea in aceasta categorie. Problemele dentare se pot...

Uncategorized2 săptămâni ago

TCL aduce televizoarele Mini LED 144Hz și dispozitive mobile la CES 2022

Într-o serie de evenimente virtuale, TCL îți prezintă un nou mod de viață, un viitor marcat de dispozitive inteligente, inclusiv...

Turism3 săptămâni ago

Sfaturi pentru motociclisti in vederea unei semnalizari corecte

Detii o motocicleta puternica, insa nu stii cum sa procedezi correct la semnalizare cu ocazia schimbarii directiei de mers sau...

Social3 săptămâni ago

Ce trebuie să ştii înainte de a-ţi cumpăra un motocultor pentru grădina ta

Dacă te gândeşti să începi a cultiva una sau mai multe parcele de teren din curtea ta, primul lucru pe...

Știrile Săptămânii