Rentabilitatea este unul dintre cei mai importanți parametri de înțeles dacă măsori performanța financiară a afacerii tale. În esență, profitabilitatea se referă la capacitatea afacerii de a obține profituri din lanțul său standard de operațiuni. Deși similare între ele, profitabilitatea și profiturile pe care le câștigă afacerea ta nu sunt același lucru.
Gândește-te la asta astfel: dacă afacerea ta realizează profit, atunci valoarea producției companiei depășește costul de intrare. Rentabilitatea, pe de altă parte, se referă la capacitatea de a câștiga o rentabilitate a unei anumite investiții.
Este sau nu profitabilă afacerea ta? Sau pierzi bani zi de zi?
O afacere care se bucură de o rentabilitate mare:
- are capacitatea de a-și recompensa proprietarii cu o rentabilitate mai mare a investiției lor,
- este eficientă din punct de vedere operațional,
- are capacitatea de a-și îndeplini obligațiile pe termen scurt
- demonstrează o acceptare publică a produselor sale și a competitivității.
Există diferite moduri prin care poți măsura profitabilitatea afacerii tale. Aceste metode includ calcularea ratelor de profitabilitate, analiza pragului de rentabilitate și rentabilitatea activelor și a investițiilor.
Rentabilitatea îți permite să planifici și să monitorizezi profiturile afacerii tale și să îmbunătățești performanța financiară a companiei. Pe de o parte, calculele de profitabilitate te ajută să analizezi nivelurile realiste ale prețurilor, marjele de profit și veniturile din vânzări. Un prag de rentabilitate, pe de altă parte, îți oferă ținta de vânzări pentru afacerea ta.
Asigură-te că vei completa situațiile financiare, declarațiile de venit și bilanțul înainte de a apela la un analist financiar pentru o analiză a profitabilității afacerii tale. Cele mai comune modalități de a efectua o analiză a profitabilității includ marja sau raportul de profitabilitate. Indicatorii de rentabilitate sunt indicatori financiari utilizați pentru a evalua capacitatea afacerii de a genera câștiguri în raport cu veniturile, costurile de operare, activele sau capitalurile proprii.
Aceste rapoarte indică cât de bine își folosește afacerea resursele pentru a genera profituri și a crea valoare pentru acționarii tăi. Companiile caută, în general, cote mai mari de profitabilitate, deoarece ratele mai mari înseamnă de obicei că o afacere are rezultate bune în ceea ce privește generarea de venituri, profit și flux de numerar .
Ratele de profitabilitate sunt cele mai utile atunci când sunt comparate cu datele financiare anterioare ale afacerii, cu ratele medii ale industriei sau cu rapoartele companiilor similare.
Analiza pragului de rentabilitate
Analiza pragului de rentabilitate este un instrument simplu care te ajută să determini relația dintre veniturile afacerii tale, costurile produselor și volumul vânzărilor.
Prin urmare, este extrem de benefic să evaluezi pragul de rentabilitate al afacerii tale, care îți spune dacă afacerea ta generează profituri sau întâmpină pierderi. Dacă afacerea ta înregistrează pierderi, pragul de rentabilitate ar trebui să indice cât de departe trebuie să meargă afacerea, înainte de a începe să câștige profit. În plus, poți utiliza analiza pragului de rentabilitate pentru a evalua profiturile viitoare.
Monitorizarea profitabilității
Ia în considerare diferitele aspecte generatoare de venituri ale afacerii tale, cum ar fi diferitele linii de produse sau chiar furnizori noi, și asigură-te că îți dedici cea mai mare parte a timpului și resurselor celor mai profitabile zone ale afacerii tale. Dacă ai linii de produse care generează mult mai multe profituri pentru tine decât altele, atunci concentrează-te pe vânzarea acestor produse, mai degrabă decât pe articole cu randamente mai mici.
Prin monitorizarea acestora și a altor aspecte cruciale ale afacerii tale, profitabilitatea afacerii mici devine de înțeles. În plus, printr-o supraveghere continuă, poți începe să îți măsori profitabilitatea și să îți îmbunătățești profitul.