DIESEL-ul nu mai este o opţiune! | IasiAZI.ro

DenySocialExclusivEveniment6 years ago25.9K Views

Nu, nu conduc un automobil cu motorizare Diesel, ca să lămurim lucrurile de la bun început. Dar pot să-i înţeleg pe acei şoferi care s-au săturat de tot scandalul poluării motoarelor Diesel, după trei ani de circ politic pe acest subiect. Pe cei care acum sunt dezamăgiţi şi furioşi. Pentru că, o dată la câteva săptămâni, ei mai aud o serie de veşti proaste. Cum că nivelul poluării cu oxid de azot, poluare generată de motoarele Diesel nedotate corespunzător, a depăşit din nou toate limitele acceptabile. Cum că tot mai multe oraşe germane anunţă interdicţii de circulaţie pentru autoturismele pe motorină. În plus, şi în al treilea an al crizei Diesel încă mai sunt făcute publice noi cazuri de înşelare a clienţilor de către constructorii de automobile.

Iar acum? Să fie totul din nou în regulă după ultimul aşa-numit summit Diesel organizat de guvernul de la Berlin? Au fost rezolvate problemele? Nici vorbă. Este vorba de un compromis jenant încheiat de partidele guvernamentale CDU, CSU şi SPD într-o şedinţă de noapte. O şedinţă cu un rezultat care este orice dar nu o reparaţie adevărată pentru şoferii Diesel. Să amintim de situaţia din SUA, unde orice posesor al unui automobil cu motor Diesel, afectat de frauda privind emisiile poluante, are dreptul să îl dea pur şi simplu înapoi şi să primească pe deasupra şi o despăgubire. Cetăţenii germani afectaţi de acest scandal pot doar să viseze la un asemenea scenariu fericit.

Retehnologizare sau bonus

În Germania, soluţia găsită pentru despăgubirea şoferilor Diesel afectaţi este de a le permite acestora să aleagă între două opţiuni: fie retehnologizarea maşinii lor, prin instalarea unei noi unităţi de tip hardware care ar urma să reducă noxele emise, fie primirea unui bonus la cumpărarea unui nou autoturism Diesel, care este deja dotat cu cele necesare pentru a îndeplini normele de poluare. Sună mai bine decât este în realitate. Asta pentru că, mai întâi, retehnologizarea necesară pentru milioanele de maşini cu motoare Diesel mai vechi nu este deocamdată disponibilă la această scară, din motive tehnice. Ceea ce se ştia însă şi înaintea summitului Diesel. În al doilea rând, guvernul federal ar aştepta de la toţi constructorii auto să preia ei costurile retehnologizării şi montării noilor instalaţii la fiecare automobil în parte.

Dar nimeni nu poate fi obligat să o facă, explică ministrul Transporturilor, Andreas Scheuer. El a votat de la bun început şi pentru bonusurile la achiziţionarea unui nou autoturism – care este de fapt soluţia preferată de concernele auto. Varianta retehnologizării este susţinută acerb de social-democraţii germani. Opţiunea bonusurilor omoară două muşte dintr-o lovitură, desigur în beneficiul marilor concerne auto germane: ea scoate un Diesel vechi şi poluant din circulaţie şi ajută simultan producătorii auto, care vând astfel maşini noi, la un preţ ceva mai redus. Retehnologizarea, pe de altă parte, nu înseamnă vânzări noi pentru producătorii auto, ci presupune doar costuri pentru aceştia.

Cine este bun de plată?

Dar cei mai mulţi proprietari de autoturisme nu se află în situaţia financiară care le permite să-şi cumpere pur şi simplu o maşină nouă. Este vorba de o achiziţie serioasă, una planificată şi finanţată pe termen lung. Bonusul oferit şi acceptarea vechiului automobil ca avans la cel nou nu acoperă desigur costurile noii maşini. Dar aşa cum ministrul Scheuer a spus şi înaintea summitului: nu va exista un pachet care să fie perfect pentru consumatori.

Ajutor mai mult pot să aştepte şoferii care conduc maşini utilitare în scop de serviciu, precum meşteşugarii, sau şoferii de taxi şi parcurile auto ale municipalităţilor. Aceştia ar urma să primească sprijin financiar pentru retehnologizare, cu pachete care vor acoperi 80% din costuri. Aceste pachete financiare vor fi finanţate însă din banii contribuabililor germani. Ceea ce ne aminteşte de modul în care au fost salvate băncile în timpul crizei financiare. Şi în acel caz, cei vinovaţi au fost protejaţi iar pagubele generate de ei au fost trecute pe factura cetăţenilor de rând. Îşi mai amintesc oare politicienii la ce au dus astfel de măsuri: la dispreţul oamenilor faţă de politică şi la ascensiunea populismului.

Interdicţiile de circulaţie, primele măsuri eficiente

IasiAZI.ro

0 Votes: 0 Upvotes, 0 Downvotes (0 Points)

Leave a reply

Loading Next Post...
Follow
Sidebar Search Trending
Știri Hot
Loading

Signing-in 3 seconds...

Signing-up 3 seconds...